Η Αφροδίτη Κουκουτσάκη είναι επίκουρη καθηγήτρια
Εγκληματολογίας στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου.
Την προηγούμενη εβδομάδα έγινε η επίσημη παρουσίαση του βιβλίου*
"Χρυσή Αυγή και στρατηγικές διαχείρισης της κρίσης", το οποίο
έχει συγγράψει μαζί με τον Μάριο Εμμανουηλίδη. Μίλησε στην "Εποχή"
για τον σκοπό του βιβλίου, το οποίο, παρότι αναφέρεται στη Χρυσή Αυγή,
δεν φιλοδοξεί να δώσει εύκολες απαντήσεις για τα αίτια της ανόδου
της, αλλά να την αντιμετωπίσει «ως σκιά που αναζητά τo σώμα της σε ένα
πλήθος διαδικασιών και στρατηγικών της εξουσίας».
*Αναφέρεται στην παρουσίαση της 11/11/2013 στην Αθήνα
Τη συνέντευξη πήρε
ο Αλέξανδρος Μαυρογένης για την εφημερίδα Η εποχή Κρίση και ναζιστικό φαινόμενο
*Αναφέρεται στην παρουσίαση της 11/11/2013 στην Αθήνα
Τη συνέντευξη πήρε
ο Αλέξανδρος Μαυρογένης για την εφημερίδα Η εποχή Κρίση και ναζιστικό φαινόμενο
Πώς ξεκίνησε η ιδέα για τη συγγραφή του βιβλίου;
Η ιδέα γεννήθηκε πριν ένα χρόνο, με αφορμή μια διημερίδα που διοργάνωσε το Κοινωνικό Εργαστήριο Θεσσαλονίκης με αντικείμενο τη ΧΑ. Όπως αναφέρουμε και στην εισαγωγή του βιβλίου, ήδη από τις πρώτες μας συζητήσεις διαπιστώσαμε το πρόβλημα να «σταματήσουμε το χρόνο», για να σταθεροποιήσουμε ένα σημείο αναφοράς, ένα αφετηριακό σημείο, ενόσω τα γεγονότα εκτυλίσσονταν κομίζοντας νέα στοιχεία. Κατάληξη αυτών των συζητήσεων ήταν η επιλογή μιας μη συγκυριακής προσέγγιση της συγκυρίας ως μόνη δυνατότητα κατανόησής της. Παράλληλα, και καθώς ό στόχος των κειμένων μας όπως διαμορφώθηκε, δεν ήταν να προσδιορίσουμε το πρόβλημα ΧΑ αναζητώντας οριστικές απαντήσεις στα ζητήματα που θέτει η παρουσία αυτού του ναζιστικού μορφώματος στην ελληνική πολιτική σκηνή και η δυναμική του, επιλέξαμε να κινηθούμε σε μια συνθήκη αναρώτησης αυτού που συμβαίνει, έτσι ώστε να κείμενά μας να είναι ανοιχτά στη δυνατότητα να ενεργοποιήσει ο αναγνώστης τα δικά του ερωτήματα.
Οι πρόσφατες συλλήψεις των στελεχών της ΧΑ έγιναν στο πλαίσιο πειθάρχησης ενός απείθαρχου μορφώματος;
Στο βιβλίο δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο το απείθαρχο μόρφωμα της ΧΑ να καταστεί περιττός και αποσταθεροποιητικός παράγοντας. Τόσο ο Μάριος Εμμανουηλίδης όσο κι εγώ, χωρίς προφανώς να μιλάμε με όρους πρόβλεψης ή προφητείας, θέτουμε σχεδόν με ταυτόσημους όρους το ερώτημα κατά πόσον η ΧΑ αποτελεί (ή αποτέλεσε) κρίσιμο μεν αλλά δαπανηρό για την οικονομία της εξουσίας παράγοντα, έτσι ώστε η παρουσία της να καταστεί κάποια στιγμή περιττή ή και αποσταθεροποιητική ενόψει της εγκαθίδρυσης μιας νέας κανονικότητας.
Το τμήμα της κοινωνίας που υποστηρίζει τη ΧΑ, έχει εκφασιστεί ή η υποστήριξη του προς αυτήν είναι πρόσκαιρη;
Το πρόβλημα δεν είναι τι θα συμβεί με το κόμμα της ΧΑ αλλά τι θα γίνει στη συνέχεια, εάν θα απορροφηθεί αυτό το κομμάτι του κόσμου που στράφηκε στη ΧΑ σε άλλα πολιτικά ή κοινωνικά μορφώματα με ίδια χαρακτηριστικά. Το πρόβλημα, δηλαδή, είναι ένας υφέρπων εκφασισμός της ελληνικής κοινωνίας, ο οποίος επέτρεψε τη διείσδυση της ΧΑ στο κοινωνικό σώμα. Άρα, η ποινική διαδικασία είναι μάλλον τεχνητή απάντηση στο πρόβλημα για να μπορούμε να πούμε ότι θα αντιμετωπίσει τις βαθιές του ρίζες, κυρίως όσο μιλάμε για έναν μετα-κρισιακό πληθυσμό σε κατάσταση διαρκούς κρίσης, ο οποίος θα πρέπει να πειθαρχηθεί έστω κι αν αυτό απαιτεί μια στροφή του πολιτικού συστήματος σε μοντέλα με ολοκληρωτικά χαρακτηριστικά.
Είναι η Χρυσή Αυγή το μακρύ χέρι του συστήματος ή αυτή είναι μια απλοϊκή προσέγγιση του φαινομένου; Είναι δημιούργημα της κρίσης ή έχει πολύ βαθύτερα αίτια;
Δεν αναλύουμε το φαινόμενο ούτε ως «μακρύ χέρι του συστήματος» ούτε ως γέννημα της κρίσης που θα εξαφανιστεί μετά απ’ αυτήν. Και στα δύο κείμενα, έστω και μέσα από διαφορετικές γραμμές ανάλυσης, η υπόθεση είναι ότι η ΧΑ αποτέλεσε μια μηχανή μετατροπής των πρακτικών ανταρσίας και διαφυγής σε αντικείμενο ενίσχυσης και επέκτασης της κυριαρχικότητας του κράτους και παραγωγής νομιμότητας. Ταυτόχρονα όμως, ήδη από την εποχή που γράφαμε το βιβλίο, βλέπαμε ανοιχτές όλες τις πιθανότητες, ακόμα και αυτή της δραστηριοποίησης του ποινικού μηχανισμού. Αν το καλοσκεφτούμε, η ΧΑ δεν κομίζει κάτι καινούργιο. Ουσιαστικά παρακολουθεί, τραβώντας στα άκρα τους, κρατικές πολιτικές καταστολής. Η θεσμική βία, η οποία συχνά έπαιρνε μορφές όχι καταστολής της εγκληματικότητας αλλά καταστολής της ύπαρξης, ήταν ένα φαινόμενο που προϋπήρχε της θεαματικής εμφάνισης της ΧΑ στο πολιτικό σκηνικό. Υπ’ αυτήν την έννοια, η υπόθεσή μου είναι ότι η δράση της ΧΑ, νοηματοδοτούμενη ως α-ταξία, συντείνει στην ανασήμανση ως κανονικότητας της θεσμικής βίας, ακόμα κι όταν ο νόμος εφαρμόζεται ενάντια στο νόμο.
Το γεγονός που ανάγκασε την κυβέρνηση να αλλάξει στάση απέναντι στη ΧΑ ήταν η δολοφονία του Παύλου Φύσσα;
Αυτό δεν μπορώ να το ξέρω, γιατί, από ό, τι φαίνεται, ο ποινικός μηχανισμός ήταν έτοιμος από καιρό να προχωρήσει στην τελική πράξη. Αυτό που μπορώ να πω, είναι ότι εάν λάβουμε υπόψη ότι η Χρυσή Αυγή, ως περιθωριακή ομάδα του 1%, είχε κατεξοχήν αντι-αριστερή δράση, πριν εξειδικευθεί κυριολεκτικά στο χώρο των μεταναστών, ενώ ταυτόχρονα και η επίσημη ρητορική περί τρομοκρατίας στοχεύει στον -αλλά και στοχοποιεί τον- χώρο της Αριστεράς, κοινοβουλευτικής και εξωκοινοβουλευτικής, θα μπορούσε να μιλήσει κανείς για τη διαμόρφωση ενός πλαισίου κυκλικής εγγύτητας ανάμεσα σε θεσμικές δράσεις και τη δράση της Χρυσής Αυγής. Και ίσως αυτό να είναι και το μόνο ουσιαστικό περιεχόμενο της περίφημης θεωρίας των δύο άκρων, την οποία, κατά τα λοιπά, προσωπικά τη θεωρώ ως ένα ιδεολόγημα ανάξιο περαιτέρω ενασχόλησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου