Κυριακή, 1 Νοεμβρίου 2009

ο απόλυτος εξευτελισμός...

Μολονότι το πρόγραμμα της σημερινής ημέρας είναι αφυκτικά βαρύ, τόσο που δεν θα μου επέτρεπε την πολυτέλεια μιας ανάρτησης, δεν κατάφερα να αγνοήσω το δημοσίευμα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση της σημερινής Καθημερινής, ως συνήθως με την υπογραφή του κ. Λακασα [αγνοώ πού μπαίνει ο τόνος γιατί το επίθετο το βλέπω πάντα ά-τονο]
Aπό εξετάσεις τα τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ, ο υπέρτιτλος του δημοσιεύματος και ας μου επιτραπεί να σημειώσω ότι στα συμπαραδηλούμενα της λέξης "εξετάσεις" εντάσσεται μάλλον η νόσος παρά η αξιολόγηση, καθώς αυτό το πνεύμα αναπαράγει συνολικά το δημοσίευμα.
Όλοι συμφωνούν πως πρέπει να μειωθούν και να αξιολογηθούν με τις νέες ανάγκες είναι ο τίτλος, με αυτό το "όλοι" να κατασκευάζει την πεποίθηση περί μιας καθολικής συναίνεσης, έτσι ώστε να προσδίδεται το κύρος απόφανσης στα αποσπάσματα των δύο συνεντεύξεων που περιλαμβάνει το δημοσίευμα. Μάλλον απαρατήρητο περνάει, λοιπόν, και το γεγονός ότι μιλούν οι εκπρόσωποι των ομοσπονδιών διδασκόντων κ. Μπουρνόβα και κ. Τσάκνης και όχι οι ομοσπονδίες δια των κειμένων των αποφάσεων τους.
Περί "ακαδημαϊκών κριτηρίων" αναδιάρθρωσης του τοπίου της ανώτατης εκπαίδευσης
«Πρέπει να καταργηθούν τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ». Σε αυτό συναινούν οι εκπρόσωποι των ομοσπονδιών διδασκόντων στα πανεπιστήμια (ΠΟΠΣΔΕΠ) και στα ΤΕΙ (ΟΣΕΠ), «διευκολύνοντας» έτσι την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει στο νέο χωροταξικό σχεδιασμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που εμπερικλείει αποφάσεις με πολιτικό κόστος. Κι αυτό γιατί οι τοπικές κοινωνίες αντιδρούν έντονα σε όποια απόφαση για κατάργηση τμημάτων που θα μειώσει τον φοιτητικό πληθυσμό τους, αφού μέσω των φοιτητών τονώνεται η τοπική οικονομία (ενοίκια, κατανάλωση κλπ.)". [οι υπογραμμίσεις δικές μου]

Σε οριακό σημείο [τίτλος] ή η αποκάλυψη του προβλήματος!

«Η τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει φθάσει σε οριακό σημείο. Όχι μόνο συνεχίζονται οι ιδρύσεις τμημάτων πανεπιστημίων και ΤΕΙ, αλλά θα έχουμε και ένα νέο πανεπιστήμιο στη Δυτική Στερεά Ελλάδα, το οποίο φαίνεται πως αποφασίσθηκε μετά τη λειτουργία εκείνου στην Ανατολική Στερεά Ελλάδα!», αναφέρει στην «Κ» η γραμματέας της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών κ. Ευγενία Μπουρνόβα. Ενδεικτικά, την τελευταία δεκαετία δημιουργήθηκαν με ευρωπαϊκά κονδύλια πάνω από 100 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Σήμερα λειτουργούν περί τα 500 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ διασκορπισμένα σε 64 πόλεις".
Και ο λόγος περί συναίνεσης! Πειστικότατος δε καθώς το θεωρούμενο από την κ. Μπουρνόβα ως "πρώτο βήμα" υπήρξε ένα από το μείζονα ζητήματα που έθεσε η κοινότητα των διδασκόντων κατά τους προηγούμενους μήνες.
"Οι δύο εκπρόσωποι, μιλώντας στην «Κ», τονίζουν ότι για τον επανασχεδιασμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης απαιτείται συναίνεση όλων των πλευρών της ακαδημαϊκής κοινότητας, γιατί η πορεία έχει πολλά «αγκάθια»: - «Το πρώτο βήμα είναι η αξιολόγηση όλων των τμημάτων», παρατηρεί η κ. Μπουρνόβα.
Μπορεί όμως να προχωρήσει η αξιολόγηση όταν, ενδεικτικά, υπάρχουν ΑΕΙ που δεν έχουν κάνει το ελάχιστο βήμα προς τον στόχο αυτό, ενώ πανεπιστήμια δεν δημοσιεύουν καν τα βιογραφικά των διδασκόντων ώστε οι ενδιαφερόμενοι να έχουν μια πρώτη εικόνα;"
[οι υπογραμμίσεις δικές μου]
Ιδού, λοιπόν, και ο συνήθης ένοχος! Γιατί άραγε δεν προχωρούν σε αξιολόγηση τα ΑΕΙ; Δεν χρειάζεται απάντηση, είναι αυτονόητη στα συμφραζόμενα του δημοσιεύματος. Πολλώ μάλλον που κάποια πανεπιστήμια αποκρύπτουν και τα βιογραφικά των διδασκόντων για να μην αποκαλύψουν τις... πομπές τους!
Εσάς, άξιος ο μισθός κ. Λακασα [πάντα χωρίς τόνο]. Οι άλλοι, όμως, γιατί επιμένουν να εκτίθενται κατ' αυτόν τον τρόπο στους συναδέλφους τους;

10 σχόλια:

  1. Τι να πω κι εγω που ψαχνω στις ιστοσελιδες πανεπιστημιακων τμηματων τα βιογραφικα των διαφορων εγκληματολογων οι οποιοι/ες τυγχανουν τιμων τον τελευταιο καιρο, αλλα δεν τα βρισκω πουθενα... Μαλλον θα ειναι τοσο λαμπρα που γινονται αορατα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. είμαστε λίγο εκτός θέματος ή η ιδέα μου είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. δε νομιζω. ειναι χαρακτηριστικο παραδειγμα του πως τα πανεπιστημια αποκρυπτουν τη γυμνια τους (την ιδια στιγμη που απαιτουν αμεσως η εμμεσως απολυτη δουλοπρεπεια απο τους φοιτητες και τις φοιτητριες εναντι του 'ακαδημαικου προσωπικου'). ετσι φυσικα αποκρυπτονται και οι εξαιρεσεις που 'χαλανε την πιατσα'.

    αυτη καθεαυτη η αξιολογηση δε μου ακουγεται κακη ιδεα, καθε αλλο. το θεμα για μενα ειναι οι συνθηκες κατω απο τις οποιες και οι λογοι για τους οποιους θα πραγματοποιηθει. εαν, δηλαδη, θα πραγματοποιηθει απο 'ημετερους' για το θεαθηναι και μονον. Αυτο δε σημαινει οτι θα πρεπει να λαβει διαστασεις τιμωρητικου χαρακτηρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. φοβάμαι ότι δεν υπάρχει τίποτα "αυτό καθ'εαυτό" και ανεξάρτητο από τις διαδικασίες που το καθιστούν συγκεκριμένο και τις νοηματοδοτήσεις που το συνοδεύουν. υπ' αυτό το πρίσμα, η συζήτηση είναι πολύ μεγάλη, έγινε τον καιρό των μεγάλων εκπαιδευτικών κινητοποιήσεων αλλά δεν ήταν ειδησεογραφικά ενδιαφέρουσα κι έτσι την επικοινωνούσαμε σε ένα εκτός ΜΜΕ πλαίσιο αν και σε σημαντικά, παρ' όλα αυτά, ακροατήρια. λυπάμαι που δεν χωράει στα όρια ενός σχολίου αλλά υπάρχουν πολλά κείμενα για ενημερωθεί κανείς, ακόμα και προσφεύγοντας σε μηχανές αναζήτησης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ωραια (και κατα περιπτωση) χρησιμα ολα αυτα. αυτο που βρισκω ενδιαφερον (οχι ομως και διασκεδαστικο) ειναι το οτι τα βιογραφικα πολλων απο αυτους που εσπευσαν να εναντιωθουν στην αξιολογηση στο ονομα καποιας 'μεγαλης ιδεας', ειναι εξισου 'αορατα'. κι αγωνιστες και βολεμενοι ενα πραγμα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. εγώ προσωπικά δεν θα συνεχίσω τη συζήτηση στη λογική ότι κάποιος [βολεμένος ή βολεψάκιας] κρύβει τις πομπές του, δεν γνωρίζω εξάλλου ποιοι είναι αυτοί " που εσπευσαν να εναντιωθουν στην αξιολογηση στο ονομα καποιας 'μεγαλης ιδεας'" και ούτε με αφορούν γιατί εγώ μιλάω για εντελώς άλλα πράγματα και για άλλους ανθρώπους [οι μεγαλοϊδεατισμοί για τους μεγαλοϊδεάτες], οι οποίοι είναι ορατοί ως επιστήμονες ενώ θα βρίσκανε ολότελα γελοίο το να αυτοπροσδιοριστούν ως "αγωνιστές". και οπωσδήποτε, επαναλαμβάνω, υπάρχουν κείμενα και όχι μόνον οι αφηγήσεις των ΜΜΕ. για όποιον ενδιαφέρεται να τα δει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. μαλλον δεν εχω καταλαβει το συλλογισμο σου (η μερος αυτου τουλαχιστον). επειδη με ενδιαφερει να μαθω (ακομη) περισσοτερα για τις 'μεγαλες εκπαιδευτικες κινητοποιησεις', θα ψαξω, οπως μου συστηνεις, στο διαδικτυο προσφευγοντας στις μηχανες αναζητησης. στο μεταξυ, ωστοσο, ισως θα βοηθουσε (εμενα τουλαχιστον) εαν διευκρινιζες το εξης βασικο: θα συμφωνουσες η οχι με μια αξιολογηση η οποια θα εφερνε (εστω κι εμμεσα) στην επιφανεια, μεταξυ αλλων, σκανδαλωδεις διορισμους, σκανδαλωδεις προαγωγες, και σκανδαλωδη εκμεταλλευση αλλων; Στον τομεα της εγκληματολογιας, για παραδειγμα; Εχοντας διαβασει αλλες συζητησεις σε αυτο το μπλογκ, μου ειναι δυσκολο να φανταστω οτι δεν θα το ηθελες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. η απάντησή μου σ' αυτό είναι ότι, όταν καίγεται το σπίτι σου, δεν κοιτάς να σώσεις το μανταλάκι απ' την απλώστρα. και δυστυχώς η αξιολόγηση που θεσπίστηκε και μας τρέχουν μ' αυτήν, δεν πρόκειται να θίξει τα ζητήματα που θέτεις αλλά την ίδια τη λειτουργία του δημόσιου, ακαδημαϊκού παν/μίου που παλεύει να επιβιώσει με μια ντροπιαστική χρηματοδότηση. από εκεί κι έπειτα, προφανώς δεν δαιμονοποιώ την έννοια αξιολόγηση στο βαθμό που τα κριτήριά της θα είναι ακαδημαϊκά και όχι αγοραία και θα διαμορφωθούν με τους όρους που θέτει η ίδια η ακαδημαϊκή κοινότητα. προς το παρόν, η έγνοια μου είναι αν θα βρω και το επόμενο εξάμηνο αίθουσα για να κάνω τα μαθήματά μου και χώρο για να συνεργάζομαι με τους φοιτητές, έτσι ώστε να μπορώ να αξιολογήσω μόνη μου την ουσία της δουλειάς μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. δε διαφωνουμε επι της ουσιας. ανησυχω λιγακι για το επιχειρημα οτι τους ορους της αξιολογησης πρεπει να θεσει η ιδια η ακαδημαικη κοινοτητα (εαν, τουλαχιστον, τους ορους προκειται να τους θεσουν οι βολεμενοι, 'αγωνιστες' και μη).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. οι κάθε λογής "βολμένοι", γενικώς δεν ξεβολεύονται, οι "αγωνιστές" είναι ασαφής κατηγορία γιατί αγωνιστής μπορεί να θεωρείται και αυτός που αγωνιά και αγωνίζεται για την εφαρμογή του ισχύοντος νόμου, οπότε ας μείνουμε στον όρο "κοινότητα" και σ' αυτούς οι οποίοι αισθάνονται μέρος της ως δάσκαλοι και ερευνητές πλήρους απασχόλησης -με την ευρύτερη δυνατή έννοια το "πλήρους απασχόλησης" έτσι ώστε να συμπεριλάβει το σύνολο της επένδυσης σε χρόνο και ενδιαφέρον για τα παν/κά πράγματα
    Νομίζω ότι τώρα μάλλον συντονιστήκαμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή